ByggTeam på Elverum leverer Systemhus. De har 12 ansatte, og omsetter for 22 millioner kr. i året. De fleste oppdragene gjøres i Hamar-området, og det er både eneboliger, tomannsboliger og firemannsboliger de oppfører.

Fra før av var de vant til å kalkulere boliger digitalt, og Øystein Nordholm forteller at det var veldig enkelt å bytte til SmartKalk da Systemhus valgte å gjøre dette sentralt.

Etter et SmartKalk-kurs i Oslo, fikk de en henvendelse fra sin leverandør Gausdal Landhandleri som lurte på om de ville være med på et prosjekt med elektronisk bestilling av byggevarer direkte fra SmartKalk. Dette syntes de hørtes spennende ut.

Flerbruk av kalkulasjon

Etter møtet med Gausdal Landhandleri og Holte ble jeg veldig gira, sier Øystein. Dette så virkelig interessant ut! Det er klart at når du sitter og gjør en kalkulasjon nøyaktig og riktig, så har du gjort en stor jobb allerede. Da er det jo dumt at den ikke kan brukes til noe mer enn å være grunnlag for prisen du skal gi. Her er SmartKalk genial!

Import av BIM-fil til SmartKalk

I tillegg til at vi kalkulerer i SmartKalk, tegner vi også husene selv i et program som heter Revit. Disse to programmene snakker sammen, noe som innebærer at vi kan eksportere tegningene, inkludert alle mengder, fra Revit til SmartKalk. Deretter kan ordren eksporteres fra SmartKalk direkte til GLs elektroniske bestillingssystem. Jeg skjønte fort at her var det tid å spare! Jeg måtte bare gjøre en jobb med å bygge opp elementer tilpasset husene våre og den måten vi bygger på. Jeg brukte også litt tid på å legge inn Gausdal Landhandleris vareregister, men nå er alt på plass

Enkelt å bestille varer via SmartKalk!

Takket være SmartKalk, kan vår byggetegning snakke direkte med varebestillingen hos byggevareleverandøren. Da blir det ekstra viktig at alt stemmer overens hele veien. Det er spennende. Ting endrer seg jo også underveis, både måten vi bygger på og produktene vi bruker. Det blir en dynamisk prosess som er viktig at vi er flinke til å oppdatere.

Logistikken deles opp i ti leveranser

Det koster mer å flytte varer på byggeplassen enn å få dem kjørt ut, fastslår Øystein. Derfor er det å få varer til riktig tid også pengebesparende.

En stor del av forjobben vi har gjort har vært en sorteringsjobb. Det vi gjorde, var å gjennomgå alle elementene og planlegge i hvilken fase ting skal leveres. Slik vi drifter våre byggeplasser, ble det logisk å dele byggeperioden inn i ti leveranser.

Ti faser funker for oss, og dette har vi lagt inn i SmartKalk. Når jeg har gjort en kalkulasjon og satt sammen fundament, vegger, tak, etasjeskillere og alt som skal med, så gjenkjenner SmartKalk elementene fra tegneprogrammet og sorterer ut hvilke elementer som skal leveres til hvilke faser. Slik unngår vi den store «suppa» med byggevarer som flyter rundt. Vi må jo selvsagt også ha en sidemannskontroll og gjennomgå underlaget før vi klikker på «bestill».

Raskt å gjøre endringer

Alle våre kataloghus er tegnet i Revit og ferdig kalkulert i SmartKalk. SmartKalk er et unikt verktøy for å prise endringer. Hvis en kunde f.eks. ønsker en annen kledning enn foreslått, kan dette endres med et par tastetrykk i SmartKalk. Når folk ønsker endringer på sin bolig, og det gjør jo de fleste, så er det viktig at systemet er dynamisk. Etter at vi har justert tegningen, eksporteres denne til SmartKalk som rekalkulerer det opprinnelige kataloghuset. Dette er gjort med et par tastetrykk.

En nyhet i SmartKalk som er veldig bra, er funksjonen som gjør at både navn og romnummer blir med når vi eksporterer fra tegneprogrammet. Det gir en annen og mye bedre brukervennlighet å legge dette inn i et romskjema når jeg skal kalkulere innvendig kledning. Folk ønsker ofte å endre det de skal ha på gulv og vegger. Nå er det blitt veldig enkelt å endre – rom for rom. Det er bare å taste inn NOBB-nummer, så endrer kallkylen seg.

Ser fram til flere digitale leverandører

Mer enn halvparten av byggevarene kan bestilles online fra Gausdal Landhandleri, men enkelte bestillinger må fremdeles sendes på «gamlemåten», da f.eks. vindusleverandør ikke har elektronisk bestilling. Jeg håper å se flere leverandører slenge seg på det digitale i framtida. Firmaer som forhandler takstoler, dører, ventilasjon, isolasjon osv. Tidsforbruket for montering er med i SmartKalk likevel – så det ville gjøre bestillingen enda raskere og enklere. Gausdal Landhandleri vinner hele tiden litt på logistikken, bl.a. fordi vi kan levere tilbake om vi får for mye materialer – i hvert fall uåpnede pakker. Det er bra for miljøet også!

Vil du vite mer om dette spennende prosjektet? Ta kontakt med en av oss! Dennne artikkelen er publisert i Holtemagazinet Høsten 2018.